poke-a-dot

Poke-a-dot (alebo inak, Pukaj si!): recenzia

Napísala Vik / nové knihy / 05. Jún 2014

Toto je ďalšia z recenzií kníh, ktoré na Minútke postupne pribúdajú. Niektoré linky na knižky sú afiliátne, teda ak sa rozhodnete si knihu na základe môjho odporúčania kúpiť, ja dostanem za toto odporúčanie maličkú časť vášho nákupu. Samozrejme, bez extra nákladov pre vás, umožníte mi však čítať a odporúčať ďašie knižky.

Tak priatelia, za tento vianočný darček my našej babi blahorečíme od decembra.

Ak ju máte, viete o čom hovorím. Ak ju nemáte – pánabeka, neváhajte. Keď ju decká na 1. sviatok vianočný rozbalili, odrazu sme ostali bezdetní na dobrých 40 minút. Fakt. Amazonka (toho času 14mes.) sa zastavila, filozof (toho času 38mes.) zatvoril pusu. Na štyridsať minút.

Prečo táto knižka stojí za priloženie do domácej knižnice?

Hneď na začiatku poviem, že je v angličtine. Avšak dostanete ju v našom slovenskom Martinuse, a jazyková bariéra je nulová – nejde totiž o rýmovačky vnútri, ale o kombináciu obrázkov a zmyslového zážitku.

Poke-a-dot1Poke-a-dot2

Geniálny, jednoduchý nápad. Kniha sa skladá z ilustrácií, ktoré trénujú číslice od 1 po 10. Ak máte staršie dieťa, viete využiť aj to, o tom nižšie. Avšak našu vedúcu zatiaľ čísla vzhľadom na jej vek vôbec nezaujímajú. Ju baví fakt, že na každej strane pri danom počte zvieratiek (10 alebo 9 alebo 8, atď. chápete) je pri každom jednom zvieratku taký malý umelohmotný … čojaviem, … cicik, ktorý má oblý tvar a dá sa podobne ako sponka pukačka prepuknúť z jednej strany na druhú. A potom znovu, z opačnej strany na stranu prvú.

Takže na strane 10 s desiatimi kravičkami sa dieťa prepuká všetkými desiatimi cicikmi (super pukací zvuk, je to naozaj sranda), a tým si vlastne pripraví puky na tej ďalšej strane, s deviatimi prasiatkami. A ako sa nimi prepukáva, pripravuje si vlastne puky na stranu osem.

Knižka teda ponúka senzorický zážitok (zvuk/hmat), a okrem iného precvičuje koordináciu ruka-oko. Naša amazonka sa vždy zacyklila na stranách 10 a 9. Chlapčisko, na rozdiel od nej, cvičil rátanie a všetky možné zvieracie zvuky, a to riadne nahlas. Obaja dookola.

Kvalitné prevedenie. Kniha je z hrubého a veľmi pevného kartónu, v pevnej väzbe. U nás máme na jednu knihu deti dve, z toho jedno skutočne expresívne a všetko-VŠETKO-trhacie, a strana 10, tá najpoužívanejšia, povolila prvýkrát v máji, tj. päť mesiacov po Vianociach. Odvtedy je neustále zlepovaná a prelepovaná, na stranách 10 až 8. Tam sa dievča stále zacyklí.

Kvalitné prevedenie pukacích cicikov. Toto je súčasť parádnej jednoduchosti celého nápadu: sú to naozaj len akési pukačky z jednej strany na druhú. Nemá sa na nich čo pokaziť alebo zlomiť. Niektoré sa akosi zakalili (pôvodne sú všetky prehľadné). No a asi pred mesiacom, čiže tiež zhruba po pol roku, sa asi tri prestali prepukávať, na stranách 10 až 8. Nuž čo.

Inteligentné ilustrácie. Och, krása. Jednoduché a vtipné, chutné, na míle vzdialené od umelého Disneyho, a tiež na míle vzdialené od strašidelností v niektorých slovenských knihách akoby z 50-tych rokov.

Rozumný text  napriek tomu, že je to len obyčajná rýmovačka (ktorú, mimochodom, máme aj v slovenčine). Rýmovačky sú pre malé deti veľmi dôležité, a preto do nich, aj keď vás asi nebavia. Recitujte a pospevujte si ich po schodoch, pri obliekaní, vo vani, kde vám len napadne. (Veľmi veľmi odporúčam Hevierovsky vtipnú zbierku krátkych básničiek ku obliekaniu sa, umývaniu zubov, jedeniu, apod.) Ak máte deti okolo veku troch a viac rokov, možno ste už prišli na to, že namiesto rýmovačiek majú už obľúbenú rozprávku, ktorú chcú počúvať stále dookola, či už od vás alebo na CD. V neustálom opakovaní sa totiž vynára a postupne precvičuje štruktúra vety, a rozširuje slovná zásoba. Takisto sa tým zlepšuje porozumenie textu, ktoré bude stále zložitejšie tým ako si deti budú vyžadovať stále náročnejšie texty.

Dobrá detská kniha je riadny kumšt.
Dá sa poznať podľa toho, že aj pri zdanlivej jednoduchosti sa s ňou dá kadečo. S touto knihou môžete cvičiť napríklad toto:

• počítanie do desať a späť (nakoniec, na to je pôvodne vymyslená). Každá dvojstránka je plná podnetov, takže počítanie viete otestovať všade, nie len na pukaní. Napríklad na titulnej fotografii je síce osem sliepok, ale iba tri vajíčka, jedna plechovka (čo môže byť nové slovo) a jedna dážďovka (ďalšie nové slovo).
  • môžete trénovať farby: Dve sliepočky sú biele. Akú farbu má dážďovka? A myška v diere? Atď. Toto sa môže zdať ako banalita, ale v skutočnosti práve v otázkach ako “Ukáž mi žltú sliepočku” sa začína rozvíjať porozumenie textu. Takisto keď u dieťaťa rozvíjame schopnosť nachádzať rozdiely, vytvárame vlastne počiatky budúceho čítania, teda schopnosti vnímať miniatúrne rozdiely medzi veľmi podobnými podnetmi. Takže tak, milé mamky, dnes je to obrázková knižka, ale vďaka vám to bude o chvíľu (Dostojevskij? Šejkspír?) J.K. Rowlingová.
  • môžete trénovať jazyk: mená zvieratiek a zvuky, ktoré vydávajú; pri starších deťoch sa už môžete posunúť ku vete: Čo robí sliepočka? Dáva nám vajíčka. Papá dážďovky. Čo robí kravička? Dáva nám mlieko. Čo robí havo? Stráži nám dom. Čo robia mačky? Pletú sa pod nohy. Všimnite si ako prirodzene deti vstrebávajú štruktúru vety, ktorú som spomínala vyššie, nehovoriac o samotných prírodovedných faktoch, ktorým ich učíte.
  • môžete trénovať sociálne zručnosti: na každej strane sa môžete najprv zvieratkám pozdraviť (Ahojte, kravičky) a po opise strany sa znovu rozlúčiť (Papá, Bye-bye alebo Dovidenjá).
  • ak máte doma dietko trojročné a viac, ste už pravdepodobne vo fáze imaginatívnej hry. Môžete sa hrať na starého MacDonalda, obliecť sa do gumákov a slamených klobúkov, a urobiť si prehliadku po vašej imaginárnej farme (náš metafyzik mal obdobie kŕmenia pelikánov. Pelikány všade. Všade. Aj slony, ktoré jediné ich mohli kŕmiť). Tu môžete okrem iného zbierať imaginatívne (alebo aj nie) vajíčka, dojiť kravičky, hrebelcovať kone, a podobne. A ak máte možnosť vidieť všetky tieto zvery aj naživo v akcii, určite neváhajte, knižku pritom využite ako referenčný bod (Pamätáš ako sliepočky v knihe ťahali dážďovky? Pamätáš ako kohút kikiríkal?)

Túto krásu vydalo vydavateľstvo Innovative Kids, ktoré je zodpovedné za neuveriteľné spektrum fakt dobre vymyslených knižiek pre deti. V sérii Poke-a-dot sú štyri knihy, Martinus predáva tri: farma starého MacDonalda, ďalej 10 malých opíc, ktoré skákali po posteli až si hlávky doudierali (toto v slovenčine nemáme, pridávam link na naše obľúbené video k tejto inak veľmi známej rýmovačke), a nakoniec 10 všelijakých podmorských zvierat.

Na stránke Martinusu som našla práve podmorskú knižku, ale vyzerá to tak, že väčšinu titulov z vydavateľstva Innovative Kids zatiaľ nemajú nahodenú do systému. Knihy sú však na polici v košickom Martinuse, tak choďte a kupujte. Naša farma starého MacDonalda stála pomerne vysokých 15eur, ale ako som povedala, bol to vianočný darček.

Tiež ju viete dostať tuto na Book Depository, s poštovným na Slovensko zadarmo a doručením na SK do cca 10 dní za plus mínus 15eur, podľa toho, ktorý titul si vyberiete. Platiť sa dá cez Paypal alebo VISA kartou.

Záver: nie je o čom. Kniha sa jednoznačne zaradila do našej domácej knižnice, a stala sa jednou z tých, ktoré sa počmárané a polepené budú s bázňou odovzdávať nasledujúcim generáciám. Howgh.

Máte nejakú obľúbenú interaktívnu knižku? Dajte nám vedieť v komentároch. A tiež si objednajte náš Minútkovník, aby vám žiadna nová recenzia/aktivita/minútka ticha neušla.

Oslovilo vás to? Pridajte komentár.